5 stycznia 2016 - Wystawa kolekcji Joachima Wagnera z Galerii Narodowej w Berlinie.

Wydarzenia » 5 stycznia 2016 - Wystawa kolekcji Joachima Wagnera z Galerii Narodowej w Berlinie.

Arcydzieła malarstwa z Galerii Narodowej w Berlinie.

Kolekcja Joachima Wagnera

Po raz pierwszy w Polsce został pokazany fragment słynnej kolekcji, która dała początek jednemu z najsłynniejszych muzeów europejskich − galerii Narodowej w Berlinie. Berliński bankier i mecenas sztuki Joachim Heinrich Wilhelm Wagner (1782-1861). Przez lata kolekcjonował on dzieła współczesnych mu malarzy z myślą o przekazaniu ich państwu, w celu utworzenia ogólnodostępnej Narodowej Galerii. Swój niezwykły zbiór (262 obrazy) przekazał w 1859 r. państwu pruskiemu, tworząc zalążek dzisiejszej berlińskiej Galerii Narodowej. Po raz pierwszy w historii, znacząca część tej kolekcji opuściła granice Niemiec − przybyła do Wrocławia, Europejskiej Stolicy Kultury. Na prezentowanej we Wrocławskim Pałacu Królewskim prezentowanych było 67 obrazów „Kolekcja J. H. W. Wagenera”. 

Korzystając okazji obejrzenia tak ciekawej Kolekcji Wrocławski Klub zorganizował wspólne zwiedzanie ww. wystawy (5.1.2017). Dodatkową zachętą była zgoda dyrektora Muzeum Miejskiego we Wrocławiu (dr Macieja Łagiewskiego) na zwiedzanie Wystawy wraz z oprowadzaniem przez przewodnika w cenie biletów ulgowych. Był to dla nas bardzo ważny bonus. 

Zupełnie inaczej zwiedza się wystawę samemu, a inaczej jeśli oprowadza nas przewodnik (p. Maria Zazulczak), która opowiadała nam o powstaniu obrazów (części tej kolekcji), a następnie szczegółowo o najciekawszych jej eksponatach. Na Kolekcję składają się dzieła malarzy niemieckich, austriackich, duńskich, francuskich, szwedzkich, belgijskich i włoskich. Wiele z nich powstało na specjalne zamówienie Wagenera. Uważana jest ona za jeden z najważniejszych na świecie zbiorów malarstwa romantycznego. 

Mieliśmy okazję podziwiać słynny obraz Dietricha Montenea „Finis Poloniae”(Fot 1.) z 1832 r. który jest klasycznym przykładem XIX wiecznego malarstwa historycznego. Nawiązuje on do klęski Powstania Listopadowego (1831 r.). Obraz przedstawia pożegnania polskich żołnierzy na granicy polsko-pruskiej przy słupie granicznym. Jeździec na białym koniu to książę Józef Poniatowski, który utoną w Elsterze pod Lipskiem w 1913 r. Natomiast słowa napisane na słupie granicznym „Finis Poloniae" (tzn. Koniec Polski) miały być wypowiedziane przez Tadeusza Kościuszkę, gdy w X.1794 r. polskie oddziały zostały rozbite pod Maciejowicami przez armię rosyjską, a on sam dostał się do niewoli. Źródła rosyjskie, ani polskie dotyczące przebiegu bitwy maciejowickiej nie wspominały o łacińskim okrzyku Kościuszki. Mimo że Tadeusz Kościuszko stanowczo zaprzeczał, jakoby miał wykrzyczeć łacińską sentencję. O okrzyku tym szeroko rozpisywała się urzędowa pruska prasa. Historycy ustalili, że tę fałszywą historię spreparowała pruska propaganda, czyniąc ją hasłem antypolskiej polityki w Księstwie Poznańskim w XIX w.

Fot
Fot 1. Dietrich Monten
„Finis Poloniae”
Fot
Fot2. Johann Wilhelm Preyer
„Martwa natura z owocami"
Fot
Fot2. Johann Wilhelm Preyer
„Martwa natura z owocami" (kielich)

Obraz Johana Wilhelma Presera (Fot 2, 3) z 1833 r. przedstawia orzechy, winogrona i jabłka na białym adamaszkowym obrusie obok zielonego wypełnionego winem kieliszka, w którym odbija się warsztat artysty i jego postać. Obraz jak wszystkie dzieła Preyera odznacza się malarską precyzją. Artysta dzięki licznym jego reprodukcjom zyskał dużą popularność oraz liczne zamówienia.

Zdjęcia   z Wystawy „Arcydzieła malarstwa z Galerii Narodowej w Berlinie”  zwiedzanej prze członków Klubu w dniu 2017.01.05. Zdjęcia wykonała  mgr Anna Priebe Haglauer, adiunkt - Dział Pedagogiczny MMW.